Z riaditeľa banky až na komplexného finančného sprostredkovateľa v odbornom tíme Financie v pohode

Byť riaditeľom banky je na Slovensku považované za relatívne lukratívny flek. Zamestnanci banky však majú oproti finančným sprostredkovateľom značnú nevýhodu. Z pohľadu orientácie na zákazníka limitované produktové portfólio poskytované v banke môže znamenať nenaplnenie potrieb klienta. Pracovníci banky, ak sú odborne zdatní, sú si častokrát vedomí faktu, že neraz majú horšie produkty ako napríklad konkurenčná banka za rohom.

Predajné plány banky delegované manažmentom zhora sa však musia plniť, odvíja sa od nich samotná mzda pracovníkov a bonusy pre riaditeľa. Neraz sa stane, že vám na pobočke nedajú najkvalitnejší finančný produkt, pretože ho v ponuke sami nemajú – má ho v ponuke iba konkurencia.

Z toho logicky vyplýva to, že ak chcete dostať kvalitný finančný produkt, nemôžete si vyberať len z 1 banky či 1 poisťovne. Jednoducho sa musíte radiť s finančným sprostredkovateľom, ktorý vám vie porovnať a sprostredkovať rôzne produkty z desiatok bánk a poisťovní.

Ľudia z branže si to začínajú uvedomovať a prestup z banky či poisťovne k nezávislému finančnému sprostredkovaniu je len prirodzeným vyústením toho, čoho sa dopytuje uvedomelý zákazník.

Ako to je na Slovensku s finančným poradenstvom?

Finančné služby na Slovensku prechádzajú akousi genézou, v časoch začiatku samostatného Slovenska stačilo mať pekný oblek a dobré pero. Zmluvy sa predávali spôsobom „door to door“ ako smaltované hrnce. Finančného sprostredkovateľa mohol robiť naozaj hocikto a cielilo sa na tie najprimitívnejšie pudy potenciálnych predajcov – na ich chamtivosť.

Niektoré sprostredkovateľské spoločnosti ešte stále nezaregistrovali to, že sa trh za tie roky posunul smerom od bezhlavého predaja kvantity smerom ku kvalite a odbornosti. Aj spôsob odmeňovania sa v tých najodbornejších firmách posúva smerom od manažmentu ku samotným poradcom – vyššie provízie pre obchodníkov znamenajú časový komfort – poradcovia nie sú nútení bezhlavo uháňať novú klientelu s cieľom niečo narýchlo predať ale môžu sa venovať vzdelávaniu, analýzam produktov, porovnávaniu, čítaniu zmluvných podmienok či servisu existujúcej klientely.

Vedia, že na to, aby sa týmto remeslom uživili, nepotrebujú mať 10 klientov mesačne ale napríklad iba troch. Iba takto sa môže budovať profesionálny vzťah medzi klientom a sprostredkovateľom. V tom najlepšom prípade si poradca vybuduje také renomé, že nie on iniciuje stretnutia s novými klientmi, ale oni si nachádzajú jeho – buď cez odporúčania alebo jeho verejnú publikačnú činnosť.

Rozhovor so Stanislavom Janokom, bývalým riaditeľom banky a dnes už nezávislým finančným sprostredkovateľom a členom odborného tímu Financie v pohode

Ako dlho pracuješ vo financiách, čím všetkým si si prešiel?

Vo financiách pracujem od roku 2016 a prešiel som si naozaj všetkým. 🙂 Od servisného poradcu, cez riaditeľa pobočky až po prácu nezávislého finančného sprostredkovateľa na vlastnú zodpovednosť.

Čo ťa na práci v banke najviac bavilo, čo ti prekážalo?

Najviac ma bavilo, keď som dokázal ľuďom vyriešiť ich životnú situáciu ako napríklad bývanie, zabezpečenie, sporenie… Keď klient odchádzal z pobočky spokojný, tak zároveň aj ja som mal z toho dobrý pocit. Ešte lepšie bolo, napríklad, keď na pobočku do Vranova nad Topľou prišiel klient zo Spišskej Novej Vsi s mojou vizitkou v ruke, že hľadá p. Janoka, že má na mňa dobré odporúčania. Toto bola pre mňa indícia, že robím svoju prácu dobre a zodpovedne.

Čo na druhej strane pre mňa bolo prekážkou, tak určite to, že som ponúkal iba jeden produkt jednej banky. Niekedy totižto klient odišiel o 10m ďalej do inej banky, pretože ponúkali lepšie možnosti, úroky a pod. Teraz je to neporovnateľné, keďže viem riešiť všetky banky a som tu pre všetkých klientov. 🙂

V čom vidíš zmysel práce nezávislého poradcu, prečo bola zmena nevyhnutná?

Zmysel je v tom, že ponúkam široké portfólio produktov a na druhej strane nemusím nikam každý deň cestovať, ale konečne riešim klientov vo Vranove a svojom okolí vzhľadom na to, že som predtým pracoval ako riaditeľ pobočky v Snine, kam som musel dochádzať. Ďalšou neskutočnou výhodou je čas, ktorý trávim v práci. Viem si to nastaviť tak, ako to pasuje mne. Som viac s rodinou, mám viac času pre seba, na svoje koníčky, ako napríklad futbal. 🙂

Výhody práce na vlastné triko sú, že nemusím plniť nejaké bankové plány, ktoré často boli nereálne na dané mesto a že si vytváram vlastné portfólio klientov a v neposlednom rade flexibilný pracovný čas.

Transformácia od bankového riaditeľa až po podnikateľa bol proces, pri ktorom mi veľmi pomohli ľudia z tímu okolo Ing. Miroslava Dzurovčina, za čo som im vďačný. S ľuďmi vo vranovskej kancelárii Hypotéka-Východ vychádzam dobre a nikdy sme nemali napäté situácie a vlastne si riešime biznis po svojom a ako to komu vyhovuje.

Ja by som chcel teraz takto pomáhať ďalším novým potenciálnym kolegom z finančníckej branže, aby aj oni prešli od rutinného zamestnania v banke k podnikaniu, kde budú môcť klientom poskytnúť profesionálne služby a budú si môcť prispôsobiť pracovný deň podľa seba.

Ak ti prekáža práca v banke alebo poisťovni, ale chceš sa financiám venovať dlhodobo, odborne a proklientsky, neváhaj nás kontaktovať a pošli nám svoj životopis..

KONTAKT

Facebook Comments